«زندگی پس از زندگی» از تلنگر تا توهم/ موج مجازی درباره مرگ موقت
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۶۷۷۳۵
به گزارش خبرنگار تلویزیون ایرنا، مجموعه زندگی پس از زندگی با اجرای عباس موزون یکی از ویژهبرنامههای ماه مبارک رمضان سیما است که هر روز به مدت یک ساعت در لحظات ملکوتی نزدیک به افطار از تلویزیون پخش میشود. این برنامه به بیان تجربیات مرگ موقت افرادی میپردازد که در شرایط مرگ کلینیکی و یا خروج موقت روح از جسم قرار گرفتهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
زندگی پس از زندگی در ایام ماه مبارک رمضان هرشب ساعت ۱۸:۳۰ از شبکه چهار پخش میشود و تکرار آن نیز ساعت ۲۳:۴۰ همان روز و ۱۲ روز بعد پخش میشود.
اما همزمان با پخش این برنامه بحث داغی میان موافقان و مخالفان این برنامه شکل گرفته است. موافقان از اثرگذاری معنوی آن میگویند و مخالفان هم اتفاقات روایت شده توسط افراد تجربهگر را، پدیدهای علمی و ناشی از فعل و انفعالات مغز میدانند که در ادامه به برخی از این نظرات اشاره میکنیم.
مراقب قضاوتهایمان نسبت به دیگران باشیم
المیرا شریفیمقدم، گوینده شبکه خبر تلویزیون در توئیتی از برنامه دفاع کرد و نوشت: حداقل تلنگری که برنامه زندگی پس از زندگی میزند این است که مراقب قضاوتها و افکارمان نسبت به دیگران باشیم؛ حتی اگر برخی ها، صحبت مهمانان را باور نکنند.
آیت الله مهدی شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان و حجت الاسلام اله نور کریمی امام جمعه ایلام از جمله علمایی هستند که از تولید و پخش زندگی پس از زندگی تشکر و توصیه به تماشای آن کردهاند.
حبیبالله بابایی عضو هیئتعلمی و مدیر گروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در توییتی از زندگی پس از زندگی به عنوان یکی از فاخرترین برنامهها برای توسعه فرهنگ مرگ آگاهی و مرگ باوری یاد کرده است. او نوشت: اهمیت مرگ آگاهی فقط در ایجاد حس معنوی و حس بقا نیست بله کارکرد آن در ایجاد نظم معنوی و مهم تر در مواجهه با باورهای پوچی ناامیدی و بسندگی به دنیا سکولارسیم است.
مکاشفه بزرگ فرادنیایی انسان گرفتار در عالم ماده
آیتالله صفایی بوشهری امام جمعه بوشهر و نماینده ولی فقیه در استان بوشهر نیز در این باره گفته که زندگی پس از زندگی مکاشفه بزرگ فرادنیایی انسان گرفتار در عالم ماده است. فی الواقع عالم غیب، عالم حقیقت است و این عالم دارالمجاز است در برابر عالم غیب. براساس منابع دینی که به دست ما رسیده است، این تجارب مورد تایید است. آنچنان که آیات و روایات فراوانی در این باره وجود دارد و حوزه مطالعات عرفانی و فلسفی متکفل بیان بخشی از این رموز عالم غیب است.
حجت الاسلام محمدرضا زائری در سخنرانی خود در شب نوزدهم ماه رمضان به گفتههای یکی از تجربه گران در برنامه زندگی پس از زندگی اشاره کرد و گفت که در یکی از قسمتهای این برنامه شخص تجربهگر گفت من به یک پسر افغانستانی تند نگاه کردم و دلش لرزید و او در برزخ این ترس و دلهره او را حس کرده و یا حیوانی را آزار داده است بدنش تمام آن اذیتها را در برزخ حس کرده است.
تعبیر مرگ موقت برای این افراد دقیق نیست
رئیس مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا، که از جمله منتقدان این برنامه است درباره برنامه زندگی پس از زندگی میگوید: بحث مرگ و حالات قبل و بعد از مرگ، جزو پیچیدهترین مباحث دینی است و به جرأت میتوان گفت که علمای ما قادر به پاسخ به خیلی از سوالات درباره جزئیات حالات مرگ و حیات پس از مرگ نیستند.
به گفته وی راویان محترم در برنامه زندگی پس از زندگی، هیچیک از دنیا نرفته و مرگی به معنای دقیق علمی برایشان اتفاق نیفتاده است. به بیان واضحتر، فردی که روایتگر است هیچگاه نمرده و به اصطلاح، از دنیای مردگان برنگشته، بلکه هر آنچه مشاهده کرده در زمان حیات خود (هر چند یک حیات ضعیف) رقم خورده است. از همین جهت، تعبیر مرگ موقت نیز برای این افراد تعبیر دقیقی نیست.
حجت الاسلام رضا غلامی گفته مشاهدات معدودی از ما در خواب میتواند از طریق خیال منفصل به وادی ملکوت سفر کند و حقایق را به زبان رمز از ملکوت دریافت و ترجمه کند اما اولاً ورود به این وادی برای افراد غیر مهذب به ندرت اتفاق می افتد و اگر هم اتفاق بیفتد، تشخیص و تفکیک سازی آن از خیال متصل و نیز القائات شیطانی به راحتی ممکن نیست.
رئیس مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا تاکید کرد: روایتهای برنامه تلویزیونی زندگی پس از زندگی فقط از آنجهت که شباهتهایی به برخی توصیفات دینی یا شبه دینی به عالم پس از مرگ دارد وجاهت دینی نداشته و قابلیت تبدیل به معارف دینی حتی از نوع درجه دوم را نیز نخواهد داشت.
صورتی عامیانه از شفاعت
حجت الاسلام مهدی مسائلی، نویسنده کتاب پیشوایان شیعه پیشگامان وحدت نیز در صفحه اینستاگرامیاش داستانها و ادعاهای این برنامه را از جنس رؤیا یا مکاشفات و شُهوداتی خواند که برای انسانها در زمان حیات آنها اتفاق میافتد.
وی گفته اگر از کلیت این داستانها برای تقویت باورهای دینی مردم استفاده میکنیم باید مواظب باشیم که بعضی از جزئیات غیرقابل قبول آنها باورهای مردم را منحرف نکند.
کسانی که ادعا میکنند امام حسین(ع) یا امام علی(ع) و... را در عالم مثال و برزخ دیدهاند، نه تنها قوهی شک و تردید را از مردم سلب میکنند، بلکه متأسفانه جای بحث و استدلال شرعی را که برخلاف این داستانهای خرافی باشد، میبندند. زیرا از نگاه مردم عادی اگر عالمی بر خلاف این داستانها سخن بگوید گویی با ائمه(ع) مخالفت کرده است.
به گفته این پژوهشگر توسل به اولیای الهی و شفاعت آنها امری حق و صحیح است ولی در داستانهای نقل شده در این برنامه گاهی ادعاهایی درباره توسل و شفاعت بیان شد که صورتی عامیانه از شفاعت را به تصویر میکشد که علمای شیعه نیز به نقد و رد آن پرداختهاند. این داستانپردازیها از شفاعت و توسل هرچند اعتقادات عوامانه را مستحکم میکند ولی جلوی دفاع از اعتقادات عالمانه و مُستند شرعی را میگیرد.
در ادامه تعدادی از بازخوردهای توئیتری موافقان و مخالفان این برنامه آمده است:
-معجزات پیامبران را میدیدند، میگفتند این سحر و جادو است؛
بعد شما توقع دارید در مورد روایتهای زندگی پس از زندگی، نگویند خیالات است؟
-زندگی من به دو قسمت قبل و بعد برنامه زندگی پس از زندگی تقسیم میشه.
آقای موزون لطفا بدون توجه به حاشیه ها با قدرت ادامه بدین.
-این مرد با عنایت خداوند وسیله ای شده برای بیداری خیلی ها. براشون آرزوی عاقبت بخیری داریم.
-من که با دیدن برنامه #زندگی_پس_از_زندگی اگاه تر شدم و سعی میکنم بیشتر از قبل مراقب رعایت حقوق دیگران و تکالیف خودم باشم.
.... حالا هِی تو سعی کن به جامعه القا کنی که این برنامه داره خرافات ترویج میکنه!
زندگی پس از زندگی نه دکورِ پرزرق و برقی داره و نه سلبریتی خاصی؛ فقط برا اونایی که به معاد اعتقاد دارن باعث دلگرمی وتلنگر میشه،واسه کسانی هم که معاد رو قبول ندارن هرچی هم دلیل بیاری نمیپذیرن.همیشه برای قبول نکردن هزارتا بهونه وجود داره.
-زندگی پس از زندگی یک صداقت بالغ و بالنده و یک اندیشه حقیقت محور است.
-برنامه زندگی پس از زندگی برنامه ایه که بهمون یادآوری میکنه، بیشتر حواسمون رو جمع کنیم ، فردای قیامت باید واسه کوچکترین رفتار و کردارمون جواب پس بدیم.
-شبی نیست که دم افطار با دیدن برنامه زندگی پس از زندگی
یاد مهربونی خدا نیوفتم! و به ادامه زندگی امیدوار نشم...
خدایاشکرت...
-آیا صدا و سیما نظارتی به افراد شرکت کننده در برنامه زندگی پس از زندگی دارد؟ این برند سازی برنامه سریعا به فضای اینستاگرام منتقل شده و شاهد هستیم افراد با برند همین برنامه فالورگیری می کنند و شماره کارت می گذارند. باز می گویم افراط در این کار نتایج خوبی به همراه ندارد!
-به نظر من برنامه زندگی پس از زندگی آقای عباس موزون با یه برنامه ریزی دقیق و کار شده داره توهمات و خرافات رو خیلی زیرپوستی و ظریف به ذهن مخاطب تزریق میکنه. مردم ایران هم عاشق داستان و روایت شنیدن هستن و خب مخاطب جذب کردن.
برچسبها صدا و سیما عباس موزون شیعه ماه رمضان شبکه چهار سیما زندگی پس از زندگی قیامتمنبع: ایرنا
کلیدواژه: صدا و سیما عباس موزون شیعه صدا و سیما عباس موزون شیعه ماه رمضان شبکه چهار سیما زندگی پس از زندگی قیامت برنامه زندگی پس از زندگی حجت الاسلام داستان ها مرگ موقت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۶۷۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شیخ صدوق بیش از هزار سال پرچمدار مکتب امام صادق(ع) و سایر اهل بیت(ع) بوده است
مراسم بزرگداشت شیخ صدوق، امروز یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه در آستان شیخ صدوق شهرری برگزار شد.
آیتالله علیرضا اعرافی؛ مدیر حوزههای علمیه کشور، در این مراسم سخنرانی کرد و ضمن تسلیت روز شهادت امام صادق(ع) گفت: یاد و نام و خاطرههای شیخ صندوق را در مجاورت مرقد شریف آن عالم فرزانه و بزرگوار گرامی میداریم و به همه امامزادگان معظم مخصوصا امامزادگان مدفون در این سرزمین گرانقدر درود میفرستم و از برگزار کنندگان این محفل نیز تقدیر میکنم. بنده نکاتی درباره مرحوم شیخ صندوق بیان میکنم چون این عالم بزرگوار از بزرگترین عالمان و فرزانگانی هستند که دریچهها و آفاق بزرگی به روی معارف امام صادق(ع) و اهل بیت(ع) گشود.
وی افزود: بیش از هزار سال است که کتب او در حوزههای علمیه و مراکز علمی، موجآفرین است. شیخ صدوق بیش از هزار سال پرچمدار مکتب امام صادق(ع) و سایر اهل بیت(ع) بوده است و بارها این نام بلند در مراکز علمی طنین افکن شده و مورد احترام عالمان، بزرگان و مدرسان علوم الهی است. نقش این عالم بزرگوار در معماری تشیع، تحکیم مبانی آن و جهت دادن به فرهنگ اسلامی بسیار ممتاز و در سطح یک است بنابراین چنین شخصیت بزرگواری که به احترام او گرد آمدهایم از پدران معنوی ما به حساب میآید.
آیتالله اعرافی تصریح کرد: وی در ساختن فرهنگ اسلامی و شیعی بسیار نقشآفرین بوده و از امتیازات فراوانی برخوردار است که بنده به برخی از آنها اشاره میکنم. اول اینکه مرحوم شیخ صندوق از قم برخاسته و خاندان وی در قم جایگاه والایی داشته و پدر وی از چهرههای مطرح در حوزه قم در قرون صدر اسلام بوده و رابطه نزدیکی با امام عسکری(ع) داشت و از چهرههای مهم حوزههای علمیه بود. تولد مرحوم شیخ صدوق و نشو و نمای ایشان در قم بود. آن روزگار در میان حوزههای علمیه اسلامی و شیعی، سه حوزه جایگاه بزرگی در عالم اسلام و تشیع داشتند که حوزه قم، ری و بغداد به عنوان سه ضلع یک مثلث بودند که در تاریخ اسلام و طراحی فکر اسلامی و شیعی، نقش ممتاز و بیبدیل داشتند.
وی ادامه داد: البته در آن زمان حوزههای علمیه متعددی در عراق، ایران و نقاط مختلف جهان اسلام داشتیم اما در اواخر عصر حضور ائمه(ع) و شصت سال غیبت صغری و اوایل غیبت کبری، این سه حوزه، قله و سرآمد بودند. مرحوم شیخ صدوق آثار علمی ارزندهای دارد و شاگردان بزرگی هم تربیت کرد. وی معارف الهی را در قم فرا گرفت و سپس به ری منتقل شد لذا اولین خصوصیت این عالم بزرگ و نقشآفرین تاریخ اسلام و ایران و تشیع این است که ایشان همزمان این سه حوزه بزرگ و سرآمد عصر خودش را درک کرده است. بخش زیادی از رشد علمی شیخ صدوق در قم و در محضر پدر بزرگوار و دیگر علمای بزرگ قم سپری شد. سپس وقتی حکومت آل بویه از اولین حکومتهای شیعی شکل گرفت و مقر آن در ری بود از شیخ صدوق دعوت شد در مقر خلافت حضور پیدا کرده و به کار علمی بپردازد. ایشان هم احساس وظیفه کرده و به ری آمد.
آغوش باز ایرانیان برای اسلاممدیر حوزههای علمیه کشور گفت: این برای ری و تهران افتخار بزرگی است که دو تن از نویسندگان کتاب چهارگانه شیعه یعنی شیخ صدوق و شیخ کلینی از حوزه علمیه ری برخاستهاند. شیخ صدوق به دلیل جامعیتی که داشت مورد احترام هم حوزههای علمیه بودند. در امتداد نکته اول، باید به نکته دیگری توجه کرد که شیخ صدوق، مرد هجرتها و سفرهای مختلف علمی است. ممکن است هجرت، امروزه برای ما امر سادهای به حساب بیاید چراکه وسایل نقلیه برای رفت و آمد میان شهرهای مختلف جهان وجود دارد اما آن زمان، یک سفر حج ماهها طول میکشیده است و ابزارهای ارتباطی امروز هم وجود نداشته است. مرحوم شیخ صدوق در قرن چهارم هجری، غیر از اینکه حوزههای ری، قم و بغداد را درک کرد، زنجیره سفرهای علمی ایشان از جمله به خراسان و مشهد، سمرقند، بلخ و بخارا، فصلی اعجابانگیز و درخشان از زندگی ایشان است.
آیتالله اعرافی گفت: نکته دیگر اینکه شیخ صدوق پرچمدار فکر شیعی است. وی در عصر خود در ری، بغداد، سمرقند ، بخارا، بلخ، همدان، مکه و مدینه با علمای اهل سنت وارد بحث و گفتوگوهای فراوانی شد. وی حتی استادان و شاگردانی دارد که از علمای اهل سنت هستند. امروزه عدهای دنبال این هستند که اهل سنت را در تضاد با شیعه قرار دهند که این مسئله در همه اعصار وجود داشت اما کسانی همانند امام صادق(ع)، شیخ صدوق، شیخ مفید و دیگر بزرگان از یک سو با افراط در اهل سنت مقابله کرده و از سوی دیگر برای افراد میانهرو اهل سنت احترام قائل بوده و دنبال وحدت جهان اسلام بودند. مخصوصا شیخ صدوق هم در آثار و اعمال و افکار خود پایبند این سنت اسلامی بودند.
وی در ادامه با بیان اینکه دوره شیخ صدوق دوره انتقال از عصر حضور ائمه(ع) به دوره غیبت است، افزود: این انتقال، یک گذر تاریخی بود لذا باید ظرفیتهای جدیدی ایجاد شده و معارف شیعه، سامان تازهای پیدا کنند تا عالم اسلام به دوره غیبت صغری و پس از آن غیبت کبری منتقل شود. طراحان و معماران بزرگ شیعه از زمان ظهور به زمان غیبت چند نفر هستند که یکی از بزرگترین آنها شیخ صدوق است. دیگر افراد شیخ مفید، سید مرتضی، کلینی و امثالهم بودند. اینها معمار تاریخ تشیع و طراحان یک تحول عظیم در عالم تشیع و ایران هستند چون ایران در همین ایام است که اندک اندک آغوش خود را به روی معارف شیعه میگشاید و برخلاف برخی تصورات، شمشیر، اسلام را به ایران نیاورد بلکه ایران با آغوش باز و با عقلانیت از اسلام و معارف قرآن و اهل بیت(ع) استقبال کرد.
لزوم تبدیل بقعه شیخ صندوق به مرکز فقهیحجتالاسلام والمسلمین نصرتالله رستمی؛ رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهر ری، در ابتدای این مراسم گفت: امروز سالروز شهادت امام صادق(ع) است که در تقویم با روز بزرگداشت مقام شامخ شیخ صندوق مصادف شده است لذا لازم است ابتدا این روز را تسلیت عرض کنم. به اذعان اهالی ولایتمدار و شهید پرور شهرستان ری، در چند سال اخیر این بقعه مبارکه تبدیل به نهادی فرهنگی شده است. این اتفاق با زحمات همکارانم و پرسنل زحمتکش این بقعه انجام شده است.
وی افزود: در سالیان اخیر برخی بزرگان درباره استفاده از این بقعه به عنوان یک مرکز فقهی صحبتهایی مطرح کرده و قولهایی هم دادهاند اما هنوز این وعدهها محقق نشده است لذا عاجزانه از محضر آیت الله اعرافی، درخواست دارم ترتیبی اتخاذ بفرمایند که ما در سال تحصیلی جدید بتوانیم شاهد باشیم که این مکان تبدیل به مرکزی فقهی و تفسیری شده است. یقینا نیت رئیس سازمان اوقاف هم همین است و به ما امر کردند این موضوع را پیگیری کنیم.
منبع: ایکنا (خبرگزاری بینالمللی قرآن)